ŻYWIENIE KOBIET W CIĄŻY

Na temat odżywiania kobiet w ciąży narosło wiele mitów, zabraniając kobietą jedzenia produktów, które wbrew pozorom mogą się okazać niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka i zapobiegnięciu niedoborów w organizmie kobiety.

Biorąc pod uwagę to, że dieta to jakiś określony sposób odżywiania można uznać, że dieta dla kobiet w ciąży jednak istnieje, tak samo jak istnieje pełnowartościowa dieta, inaczej zwana zdrowym odżywianiem. Dlatego błędem jest również stwierdzenie, że kobieta w ciąży nie powinna mieć żadnej diety.

A więc zaczynając od początku, kobieta w ciąży nie dba tylko o siebie, ale również o prawidłowy rozwój swojego dziecka, a sposobem odżywiania jest wstanie „zaprogramować” metabolizm dziecka i jednocześnie uchronić je lub chociażby zmniejszyć ryzyko zapadnięcia na choroby cywilizacyjne takie jak otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, choroby wieńcowej, osteoporozy czy nawet nowotworów.

W okresie ciąży przede wszystkim zwiększa się zapotrzebowanie na energie, składniki odżywcze i płyny. Wynika to ze zwiększonego zużycia energii podczas wzrostu łożyska i płodu, oraz z intensywniejszej pracy płuc i serca ciężarnej. Oczywiście, gdy nie zwiększymy ilości kalorii w ciągu dnia, teoretycznie płodu/dziecku nic się nie stanie, gorzej z ciałem matki. Kobiecy organizm jest tak skonstruowany, że wszystkie rezerwy, które ma kobieta w ciele przeleje na dziecko, doprowadzając do niedoborów w swoim ciele, a wystarczy zaledwie zjeść 1-2 przekąski więcej w ciągu dnia i zapewniamy sobie odpowiedni podaż kalorii.

Sam sposób odżywiania powinien być urozmaicony, bogaty w zdrowe tłuszcze z grupy omega 3 i DHA, na rzecz tych złych (zwierzęce i utwardzane tłuszcze roślinne). Nie powinno również zabraknąć produktów białkowych oraz węglowodanów złożonych, które są bogate w witaminy z grupy b i błonnik, a jak wiadomo, w ciąży może dochodzić do dużych problemów z zaparciami.

W okresie ciąży zwiększa się również zapotrzebowanie na większość witamin i składników mineralnych między innymi takich jak wit A, E, C, wit z grupy B, choliny, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza cynku,miedzi jodu,selenu manganu. U kobiet poniżej 19 roku życia należy również zadbać o odpowiednią ilość wapnia i fosforu. Dlatego różnorodność produktów nabiałowych, zbożowych warzyw i owoców w diecie jest bardzo ważna.

UWAGA: mimo zwiększonego zapotrzebowania na witaminy, nie powinniśmy przesadzać z wit A, szczególnie taką podawaną z suplementów (tam jest znacznie wyższe stężenie). Nadmiar może powodować powstawanie wad u dzieci.

Jedno jest pewne!
Będąc w ciąży nie musisz stosować diety łatwostrawnej, wręcz przeciwnie, powinna być bogata w zdrowe tłuszcze i błonnik. Nie musisz unikać wzdymających i ostrych potraw czy produktów, chyba, że ich nie lubisz. Nie musisz unikać produktów alergizujących, no chyba że sama masz na nie uczulenie.

Na pewno należy uważać na produkty mleczne, pamiętaj by były z mleka pasteryzowanego, w innym wypadku występuje ryzyko zakażenia bakterią Listerii. Unikaj również surowego mięsa, surowych ryb i owoców morza, mogą być zarażone pasożytami Toxoplasmosa. Unikaj również surowych jaj, a najlepiej przed przygotowaniem ich sparz je wrzątkiem. Jeśli nie masz pewności co do grzybów leśnych, również ich unikaj, mogą być silnie trujące.

Kolejną kontrowersją w diecie kobiety ciężarnej jest picie kawy. Nie ma co do tego określonych badań, ze względów etycznych nie przeprowadza się takowych na kobietach w ciąży, ale określono zalecaną/ nie większą ilość kofeiny w ciągu dnia, jest to 200-300mg. Natomiast wiadomo na 100%, że w okresie ciąży nie powinno się zażywać alkoholu, narkotyków, oraz nie powinno się palić papierosów czy też narażać się na wdychanie dymu papierosowego. Nawet jeśli kobieta paliła przed ciążą to w chwili informacji, że jest w ciąży powinna całkowicie odstawić wszelkie używki by nie zagrażać zdrowiu i życiu dziecka.

Każda ciąża jest inna i ma inne możliwości, coś o tym wiem, ale mimo wszystko celem kobiety powinno być dążenie do jak najzdrowszego odżywiania, które jest kluczem do prawidłowego rozwoju dziecka, oraz zdrowia matki dlatego pamiętaj by jeść regularnie, pij dużo płynów (najlepiej wody) i staraj się być aktywna.

Artykuł dotyczy zdrowych kobiet, w prawidłowo przebiegającej ciąży, jeśli coś Cię niepokoi, skonsultuj to z Twoim lekarzem prowadzącym. 

Jeśli Twój lekarz zaleci Ci inny sposób odżywiania w ciąży ponieważ Twój stan zdrowia tego wymaga, zrób to.

Jeśli nie ufasz swojemu lekarzowi, zmień go.