Dieta w chorobie Hashimoto

Na wstępie powiedzmy sobie czym jest choroba Hashimoto, właściwie powinno się o tym mówić limfocytarne zapalenie tarczycy typu Hashimoto. Jest to najczęściej spotykane schorzenie tarczycy i może wystąpić u każdego, w każdym wieku, nie mniej jednak kobiety chorują o 20x częściej niż mężczyźni, a najbardziej zaostrzone stadium choroby uaktywnia się między 45, a 65 rokiem życia.
W bardzo prosty sposób mówiąc, choroba ta polega na pewnego rodzaju zaburzeniu, czego efektem jest atakowanie własnych tkanek, co w rezultacie doprowadza do stopniowej destrukcji tarczycy.

Do czynników, które nasilają lub rozpoczynają chorobę możemy zaliczyć uwarunkowania genetyczne, czynniki środowiskowe, w tym żywieniowe, oraz inne choroby autoimmunizacyjne takie jak cukrzyca typu I, celiakia, anemia złośliwa, łuszczyca, reumatoidalne zapalenie stawów, czy stwardnienie rozsiane. Ze strony żywieniowej największe znaczenie na stan zapalny tarczycy ma nadmiar Jodu, niedobór witaminy D i selenu. Jest to choroba nieuleczalna a jej zaniedbanie może doprowadzić do całkowitej destrukcji tarczycy.

Co zatem zrobić by ustabilizować stan zapalny tarczycy? Przede wszystkim pójść do lekarza by dobrał nam odpowiednią dawkę leku, a następnie zadbać o nasze ciało dietą by dostarczyć mu niezbędnych składników odżywczych, oraz by wchłanialność leków była jak najlepsza, dzięki czemu zniwelujemy występowanie chorób będących konsekwencją niedoborów hormonów tarczycy w organizmie.

Na co zwracać uwagę w diecie osoby chorej na autoimmunizacyjne zapalenie tarczycy?

U większość osób chorujących na Hashimoto występuje niedobór selenu, ale musimy pamiętać o tym, by nie przegiąć w drugą stronę, ponieważ niewielka ilość dzieli zalecaną dawkę selenu od toksycznej, a nadmiar może przyczynić się do występowania cukrzycy typu 2, oraz chorób sercowo- naczyniowych. Zalecana dzienna dawka selenu, która wykazała zmniejszenie stanu zapalnego tarczycy to 200µg. Selen występuje również w orzechach brazylijskich, dwa dziennie wystarczą by zapewnić zalecaną dawkę.

W diecie osób chorujących na Hashimoto warto również ograniczać spożycie soji. Przerwa między zażyciem leku i daniem z produktem na bazie soji powinna wynosić ok 4 godzin.
Dlaczego to jest takie ważne? Soja może zaburzać wchłanianie leworytoksyny co za tym idzie, może doprowadzić do wahań stężenia TSH w organizmie.

Częstym zaleceniem dietetycznym jest wprowadzenie diety bezglutenowej. Musimy pamiętać o tym, że choroby autoimmunizacyjne lubią chodzić parami i chorując na Hashimoto, może się okazać, że chorujemy również na celiakię lub mamy alergie na gluten. By to sprawdzić najlepiej wykonać testy, które to potwierdzą. Badania naukowe wykazują jednak, że gluten działa prozapalnie, więc jeśli czujemy dyskomfort po zjedzeniu produktów glutenowych, lubi nie mamy większego problemy by z nich zrezygnować,lub chociażby ograniczyć to warto to zrobić, na pewno w żadnym stopniu nam to nam nie zaszkodzi. Jak w każdej diecie, tak i w tej bezglutenowej musimy pamiętać o urozmaiceniu i nie bazować jedynie na gotowych produktach bez glutenu, ponieważ mogą one zawierać sztuczne dodatki, oraz duże ilości cukrów prostych, które mimo wszystko nie są wskazane w diecie.

Kolejnym produktem, który wzbudza kontrowersje w diecie dla osób z chorobami tarczycy to laktoza. W momencie gdy odczuwamy dolegliwości z przewodu pokarmowego lub mamy stwierdzoną nietolerancję laktozy, warto wykluczyć nabiał z diety. W badaniach, w których wykluczono spożycie produktów nabiałowych wśród osób chorujących na Hashimoto i jednocześnie mających nietolerancję laktozy, wykazało zmniejszenie stężenia TSH, ale nie wykazały tego samego u osób bez nietolerancji. WAŻNE! Jeśli masz nietolerancję laktozy, to sprawdź czy Twój lek nie zawiera jej w składzie.

Pamiętajmy by śniadanie nie zawierało wapnia, zarówno tego z nabiału jak i z sezamu czy migdałów. Wapń hamuje wchłanianie jodu. Mocną kawę i herbatę wypijmy co najmniej 2 godziny po przyjęciu leków by dobrze się wchłonęły. Pamiętajmy by zadbać o odpowiedni odstęp w przyjmowaniu leków i suplementów, dobrym momentem na suplementy jest obiad.

Warto również pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu i regularnie spożywanych posiłkach. Dbając o to, by nie dopuścić się do przygłodzenia, łatwiej nam odmówić sobie produkty, których normalnie byśmy nie zjedli i kontrolować ilość zjadanych posiłków.

Jeśli masz jakieś pytania odnośnie diety w Hashimoto zachęcam do kontaktu ze mną.